نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3991
-
الف
+

«سیروس مقدم»: پایتخت تا زمانی ادامه می یابد که حرفی برای گفتن داشته باشد

«سیروس مقدم» از چگونگی ساخت 5 فصل سریال «پایتخت» گفت.

به گزارش آی فیلم 2، «سیروس مقدم» کارگردان کهنه کار سینما و تلویزیون ایران  که چندی پیش سریال «پایتخت۶» به کارگردانی وی از رسانه ملی این کشور نشر شد، درخصوص چگونگی ساخت 6 فصل این سریال صحبت کرد.

«سیروس مقدم» در ابتدا از چگونگی شکل‌گیری قصه «پایتخت» گفت: هنگامی که ما «پایتخت1» را می‌ساختیم، هرگز فکر نمی‌کردیم که سال بعد باید «پایتخت2»  و بعد قسمت‌های دیگر آن را بسازیم. «پایتخت1» بر اساس یک پلان یک‌ صفحه‌ای از «محسن تنابنده» و «تورج اصلانی» با نامی دیگر خریداری شد و شکل گرفت.

وی ادامه داد: قصه خانواده‌ای که از اطراف تهران، به داخل تهران مهاجرت می‌کنند و سپس مجبور می‌شوند مدتی را پشت یک موتر لاری زندگی کنند. محسن تنابنده آن پلان یک صفحه‌ای را با خلاقیت و نبوغ منحصر به فردش تبدیل به پایتخت کرد و کرکترهای نقی، ارسطو، هما، باباپنجعلی و دختران‌شان را خلق نمود.

مقدم با اشاره به اینکه یکی از مشقت‌های سریال‌سازی در دنیا این است که وقتی یک اثر به فصل‌های دوم یا سوم می رسد، گرفتار تکرار می‌شوند و داستان‌ها کشش لازم را برای جذب مخاطب از دست می‌دهند، گفت: تیم اصلی سازنده پایتخت همواره بر این اعتقاد بوده و هست و حتی بارها هم اعلام کرده‌ایم که پایتخت تا زمانی ساخته می‌شود و ادامه دارد که حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد.

او افزود: تا حرف‌های تازه‌ای نداشته باشیم و به تکرار افتاده باشیم و به روز نباشیم و… ساخت پایتخت غیرممکن است و همان بهتر که خاطرات پایتختی ها را در ذهن مردم خراب نکنیم و در اوج خداحافظی کنیم. بنابراین پایتخت را به هر قیمتی نمی‌سازیم و آن را به عنوان خاطره خوش مخاطب خراب نمی‌کنیم.

کارگردان «پایتخت» در مصاحبه با روزنامه اعتماد ایران اشاره ای هم به ایده داستان فصل پنجم این سریال زد و گفت: در «پایتخت5» از همان ابتدا ایده و پلان سقوط خانواده نقی در یک سرزمین دیگر، در طرح محسن تنابنده وجود داشت. بعد از بررسی های بسیار زیاد، ابتدا افغانستان مطرح شد ولی جنگ در آنجا فروکش کرده بود و در نهایت بحث پناهندگان سوریه و ترکیه و سقوط در یک کشور اروپایی مطرح و قصه به سمت آنتالیا که نزدیک‌ترین مرز آبی با سوریه را داشت، کشیده شد.

مقدم افزود: این ایده نسخه سینمایی پایتخت ما بود که بعدها به درخواست مقامات صدا و سیمای ایران تبدیل به پایتخت 5 شد.

«سیروس مقدم» درباره نحوه داستان پردازی در «پایتخت6» گفت: «پایتخت6» اجتماعی‌ترین، سیاسی‌ترین و خانوادگی‌ترین فصل پایتخت است. از همان ابتدا قرار بر این شد که در «پایتخت6» ما استایل و شکل جدیدتری از قصه‌گویی و روایت را ارایه دهیم.

کارگردان سریال «پایتخت» افزود: ما در «پایتخت6» قرار گذاشتیم که ساختار قصه را از حوادث بیرونی به التهابات درونی خانواده و کنش و واکنش‌های آدم‌ها منتقل کنیم که این بسیار به لحاظ فلمنامه نویسی کاری سخت‌تر و پیچیده‌تر است.

وی درخصوص ساخت «پایتخت6» در بحرانی ترین شرایط گفت:  گروه ۷۰ نفره پایتخت با وجود سختی‌های چهار ماه و نیم به دور از فامیل و اقوام‌شان، شب و روز تلاش می کردند تا عید مردم را شیرین کنند. 

مقدم ادامه داد: تیم پایتخت تا روز ۲۹ حوت/اسفند در بدترین شرایط کرونایی و هشدارهای مسئولان وزارت صحت عامه ایران کارشان را تعطیل نکردند و  کار را در ۱۵ قسمت برای ۱۵ روز عید تمام کردند.

وی افزود: تنها بخش‌های پایانی سریال پایتخت که آن هم به دلیل تعطیلی لیگ فوتبال ایران از یک‌سو و عدم امکان جابه‌جایی از شهرها به تهران و بالعکس باقی مانده که منتظریم تا اولین روزی که این منع‌ها لغو شود و دولت جمهوری اسلامی ایران و مسئولان وزارت صحت عامه این کشور اعلام کنند شرایط عادی شده، به تعهدمان عمل کنیم.

درپیوند با این خبر بخوانید:

دانلود فصل اول پایتخت

دانلود فصل دوم پایتخت

دانلود فصل سوم پایتخت

دانلود فصل چهارم پایتخت

دانلود فصل پنجم پایتخت

م ح

نظر شما
ارسال نظر